… Er een Stoomtram door ‘t Kamp ging?

… Er een Stoomtram door ‘t Kamp ging?

Wist U Dat Er een Stoomtram door 't Kamp ging?

extract uit “Van Bourg-Léopold tot Leopoldsburg Een economisch-, financieel-, geografisch-, geschiedkundig en politiek overzicht van vroeger tot heden.”
1992 – Geschied- en Heemkundige Kring Leopoldsburg vzw p/a Prof.dr. H. Matthijs
  • Sint-Truiden-Ceye, met verlenging naar Borgworm en Ans (1892)
  • Glons-Kanne (1893), doorgetrokken tot Maastricht in 1894
  • Tongeren-Lanaken (1897)
  • Tongeren-Fexh-le-Haut-Clocher (1897)
  • Hasselt-Borgloon-Oreye (1899 en 1900)
  • Hasselt-Beringen-Leopoldsburg (1899)
  • Maastricht-Lanaken-Eisden-Maaseik (1898)
  • Hasselt-Herk-de-Stad (1900) met aftakking naar Halen in 1905
  • Tongeren-Kortessem (1904)
  • Koersel-Schaffen-Diest (1907 en 1908)
  • Hannuit-Montenaken-Sint-Truiden (1909)
  • Maaseik-Molenbeersel-Weert (1910)
  • Genk-Bassenge-Herstal (1910)
  • Sint-Truiden-Herk-de-Stad (1913)

Op 9 januari 1888 vond de indienststelling plaats van de eerste tramlijn tussen Leopoldsburg en Bree. De officiële opening gebeurde op 24 juni 1888.

Na Leopoldsburg-Bree kwamen achtereenvolgens de volgende verbindingen tot stand:

Tramhalte aan het Bevrijdingsplein
De tram aan het Bevrijdingsplein

Limburg kende aanvankelijk zes privé maatschappijen voor de tramexploitatie. Zoals elders nam de NMVB vanaf 1919 de exploitatie over van de privé maatschappijen. Van de 482 km spoor werden tijdens de eerste wereldoorlog 166 km opgebroken.

In Limburg werd vanaf 1928 de volledige exploitatie door de NMVB verzekerd. In 1932 werden de eerste kilometers tramlijn geëlektrificeerd.

 

In 1936 werd de lijn Hasselt-Genk ingereden en vanaf dat jaar werden op de Limburgse lijnen de stoomtrams geleidelijk vervangen door de autorails.

Net voor de tweede wereldoorlog werden de eerste spoorlijnen afgeschaft, de verbussing van de tramlijnen was niet meer te stuiten.

 

De tram op de Hechtelsesteenweg
Ongeval tussen een tram en een loco van het militaire smalspoor op de kruising van de Louisa-Marialaan en de Hechtelsesteenweg.
De tram achter de statie van Heppen
Herinneringsbord in de Tramstraat

In het belang van Limburg is er op 12 juni 2021 een artikel verschenen over de Tramstraat. Klik hier om het te lezen.

This article is also available in English

One comment

  1. Paul De Backer

    Ongeval tussen een tram en een loco van het militaire smalspoor op de kruising van de Louisa-Marialaan en de Hechtelsesteenweg.

    Hebt u een gedacht van een DATUM en weet u meer over de reden van het ongeval ?? Ik zie geen locomotief .
    Is het een militair trein waarom is er maar EEN militair te zien, de anderen zijn bijna allemaal “burgers”.

    met dank bij voorbaat

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *